Followers

12 March 2011

Menjadi Pembuat Coklat

Pernahkah anda terbayang untuk menjadi seseorang yang pakar dalam pembuatan coklat? Kerjaya ini sememangnya sangat menark. Maklumlah,, semua orang gemar menikmati coklat, bukan?

Apabila terdengar sahaja nama Cadbury, Van Houten, dan Ferrero rocher, pastinya kita dapat membayangkan kenikmatan jika kita memakna coklat tersebut.. Pembuat coklat bukan sahaja bertanggunjawab dalam penghasilan idea baru untuk menghasilkan coklat yang berkualiti, tetapi juga perlu mahir dalam mereka bentuk coklat yang akan dihasilkan. Seperti yang boleh kita lihat dipasaran, terdapat pelbagaibentuk coklat yang menarik seperti bentuk hati, bentuk  pokok, haiwan dan lain-lain. Ini bermakna, pembuat coklat mestilah kreatif dan inovatif supaya setiap keluaran coklatnya berbeza antara satu sama lain dari segi bentuk dan juga rasanya.

Sebenarnya sesiapa sahaja boleh menjadi pembuat coklat, asalkankita mempunyai minat, bakat dan sedikit pengetahuna asas untuk membat coklat. Pecayakah anda kini di Malaysia, sudah ada syarikat dan juga orang perseorangan yang berkecimpung dalam bidan g pembuatan coklat? Rasa coklat mereka pula sangat sedap, tiada bizanya dengan coklat jenama terkenal. Kebnaykan individu yang memproses 'coklat sendri hanya membuatnya untuk dihadiahkan kepada rakan-rakan, dijual secara kecil-kecilan untuk majlis seperti hari lahir, ulangtahundan juga untuk dijadikan sebagai hantaran perkahwinan.

No comments: